Zuid-Afrika

I. Zuid-Afrika.

Dinsdag 8 juli 2008.

Natuurlijk eerst naar Schiphol. Met voorbedachten rade de auto geparkeerd in een zgn. autohotel zodat we ook te middernacht over ruim 3 weken naar huis kunnen. Erg handig bedacht!

Van Schiphol naar Londen en 3 uur later vandaar naar Kaapstad waar we de volgende morgen tegen achten landen.

Woensdag 9 juli.

Omdat één koffer maar niet komt (uiteindelijk helemaal niet!) hebben we noodgedwongen  ruim de tijd om al kennis te maken met elkaar en met onze reisbegeleider Robert en Martijn als aankomend officiële reiskompaan.

Uiteindelijk vertrekken we toch naar "Saasveld Lodge" in het centrum van Kaapstad. We krijgen tekst en uitleg van Robert, de sleutel en koffie van de lodge en daarna gaan we met wat mensen het wat frisse en natte Kaapstad in. Het is winter hier, wel niet zo koud als bij ons, maar tóch!

We wandelen naar het  Kasteel De Goede Hoop van de VOCuit 1666, het oudste stenen gebouw van Zuid-Afrika dat dienst deed als beschermend fort tegen indringers vanuit zee of vanuit land. Nu is het een fraai museum waar te zien hoe in vroeger tijd hier geleefd werd en dat was door een aantal mensen best wel lux!

Ook de bekende Compagniestuin gesticht door Jan van Riebeeck als groentetuin voor de passerende zeelieden van en naar de Oost.

Deze eerste avond eten we bij "Africa Mama", 'n bij uitstek Afrikaans restaurant waar vooral veel soorten wild worden geserveerd.

Daarnaast is het ook een heel apart restaurant met veel bijzondere hoekjes en bijv. een "kroonluchter" van 500 colaflesjes! Voor het menu e.a.: Mama Africa Een aanrader!

Donderdag 10 juli.

We zijn nog twee dagen in Kaapstad en kunnen dit zelf invullen. We besluiten een excursie te maken naar Hermanus, walvissen spotten. Alleen de rit van 130 km is al fraai, mooi landschap, deels langs de kust, een botanische tuin bezocht met veel Zuid-Afrikaanse flora, blijft bijzonder!

In Hermanus zien we echt heel veel walvissen, allemaal vanaf de wal, zelfs vanaf het terrasje waar we wat eten! Sommige tot op 60 á 70 m afstand! Verder uit de kust zien we ze zelfs opspringen of zo karakteristiek met de staart boven water zwaaien! Prachtig!

's Avonds eten we Cubaans, kan ook hier in Zuid-Afrika, apart, lekker!

Vrijdag 11 juli.

Een wandeling op de Tafelberg is nog een must voor ons. Een lange rij wachtenden voor het  "sweefspoor" dat ons makkelijk naar boven zal brengen. Boven is het fris, soms ineens in de wolken, dan weer zon. Een leuke wandeling gemaakt en ons verbaasd over de hoeveelheid plantensoorten die ook hier bovenop dit rotsachtige plateau staan, typisch Kaapse planten, bij ons onbekend: het zgn. fynbos met bijv. protea's, ook wel als suikerbossie bekend.

De koningsprotea

of in het Afrikaans:

reusesuikerbossie.

Het Waterfront is het oude havengebied van Kaapstad. Het is er nu goed toeven op de terrasjes en voor de liefhebber is er van alles aan Afrikaans handwerk te vinden. Ook zijn er mooie gebouwen en musea te vinden.

Zaterdag 12 juli.

Op weg nu naar Calvinia, 'n tussenstop richting Augrabies N.P. Het is een behoorlijk lange maar wel afwisselende rit met veel natuur. Het heeft in de Westkaap enorm geregend: we zien telkens modderstromen, rivieren, water waar anders geen water is en sneeuw op de bergen in de verte, ook geen jaarlijks terugkerend fenomeen.

Hoe verder we naar het noorden komen hoe extensiever de landbouw wordt. Dit is dan ook de Noordkaap. Eerst zagen we nog wel granen maar hier is het een koppeltje schapen of wat koeien op honderden hectares en navenant is de bevolkingsdichtheid. En Calvinia ligt middenin die grote leegheid, overal ver vandaan. Er is dan ook nogal weinig te doen, zeg maar nogal doods! Daarbij zijn nu (zaterdagmiddag) ook al de winkels dicht.

Het hotel is wat sleets maar voldoet en het buffet is uitstekend. 's Avonds met de plaatselijke jongeren in het café wordt het zowaar nog een jolige boel! Tja, met alle andere geneugten op honderden kilometers afstand is alle bijzonders dat langs komt interessant!

Zondag 13 juli.

Ook het ontbijtbuffet is weer zeer verzorgd, nauwelijks zó verwacht!

Eigenlijk had ik liever een kampeerreis gedaan maar met dit soort genoegens van een hotelreis ga ik bijna overstag hoewel een kampeerreis zeker z'n charmes heeft en ook weer andere voordelen! In de loop van de reis merk ik nl. dat de overnachtingsplekken vaak ver van het eigenlijke reisdoel af gelegen zijn terwijl ernaast of erin een kampeerterrein is gelegen.

De rest van de route naar Augrabies N.P. is wat eentoniger, door een heleboel niks (extensieve veehouderij). We zien nu ook het eerste wild: elandantilopen en later springbokken.

We komen te overnachten in huisjes, in Kakamas, net over de Oranjerivier. Het is hier wat vruchtbaarder en met het beschikbare water van de rivier verbouwt men hier de bulk van de Zuid-Afrikaanse druiven, zowel voor wijn als om te drogen voor rozijnen.

Kokerboom

Oranjerivier

We maken een wandelingetje door het typisch Afrikaner dorp: er is niets te doen, rechte straten, breed, zodat en rijtuig met paard er in één keer kon keren (heb ik me laten vetellen), een tankstation, wat diensten voor de landbouw, scholen en wat opvalt: de opschriften zijn hier alléén in het Afrikaans van de Boeren.

Maandag 14 juli.

Excursie naar het Augrabies N.P. Hier zijn watervallen in de Oranjerivier. Hoewel bovenstrooms een grote dam ligt komt er nog wel behoorlijk wat water naar beneden hoewel het gezien de ophoping van takken e.d. in andere jaargetijden nog veel spectaculairder kan zijn!

In het park volgen we de Dassietrail, een pad van een km of vijf waar we echter vier uur over doen! Er zijn nogal wat hindernissen in de vorm van stroompjes met enorme rotsblokken en ook moeten we natuurlijk genieten.

De canyon van de Oranjerivier

De felgekleurde Augrabies-hagedis komt alleen hier voor.

Onderweg zien we wat roofvogels, dassies, grondeekhoorns en een groepje elandantilopen. Prachtige tocht! Ook mensen met wat hoogte-angsten of moeilijke knieën kwamen er dankzij hulp uit de groep ook goed door! Zo'n goede teambuilding aan het begin van de reis is nooit weg, ja zeg maar erg nuttig!

's Avonds wordt er door de crew, Robert, Martijn en Boyd, de chauffeur,  een voortreffelijke braai klaargemaakt: soep, vlees, worst, groente en ijs toe.

Morgen ruilen we Zuid-Afrika voor Namibië.

Diaseries: 1. Westkaap  2. Augrabies

Naar:  II. Namibië

Terug naar: Menu

Terug naar:  Inhoud Reisbelevenissen.